Karppaus ja sen monta muotoa

Nyt tämä keskustelu ryöpsähti taas. Karppaus tappaa. Aivohalvaus tulee. Suonet tukkeutuvat. Yhtä ja toista asiantuntijaa haastatellaan. Teksteissä vilahtelevat sanat muoti-ilmiö ja ohimenevä buumi. Puhutaan siitä, ettei tuolla lailla jaksa syödä pitemmän päälle eikä sillä kestä terveenä. Olen eri mieltä ja kerron tässä miksi. Aloitan kysymyksillä teille, jotka suhtaudutte niin kovin mustavalkoisesti ja kriittisesti jo pelkkään sanaan karppaus (low carb). Aloitetaanko siitä, mitä koko käsite karppaus tarkoittaa?

Oletteko tutustuneet siihen, mitä karppaus käytännössä on?
Millaisia variaatioita siitä löytyy ja kuinka monin tavoin sitä voi toteuttaa?
Kuinka tavalliset ihmiset karppaavat?

Karppauksen monta määritelmää

Karppaus.infon sivuilta löytyy yhdenlainen määritelmä karppauksesta.  En tiedä mistä tämä on alunperin peräisin. Tässä ns. ruodossa on kolme eri linjaa: ketokarppaus (Atkinsin induktio, alle 20g/vrk hiilihydraatteja), alakarppaus  (noin 60g hiilihydraatteja / vrk) ja hyväkarppaus (noin 100g hh/vrk). Ne hiilihydraatit, joita syödään ovat aina hyviä, hitaasti verensokeria nostavia. Hyväkarppi syö myös jonkin verran täysjyväviljaa, 100%:sta hiivatonta ruisleipää, tummaa pastaa ja riisiä. Sen sijaan, että karppaus olisi pelkkää vanhaa, osittain väärin ymmärrettyä Atkisin dieettiä,  jossa pistellään vain voita, munaa ja pekonia, se onkin useimmiten älykästä ja monipuolista vähähiilihydraattista elämää. Yksi karppaa kasvispainotteisesti. Toinen vähärasvaisesti – käyttäen rasvana lähinnä oliiviöljyä, koska kroppa saattaa reagoida herkästi rasvaan. Kaikki kuitenkin hiilareita tietoisesti rajoittaen ja niiden laatua valikoiden. Soisinkin, että tämä moninaisuus tulisi laajemmin esille pelkän yksisilmäisen tuomitsemisen ja yleistämisen sijasta.

Itse aloitin reilut kolme vuotta sitten Atkinsin induktiolla eli erittäin tiukalla linjalla. Sitä kesti kuukauden verran. Vaikka laskin hiilareita ja pidin ne noiden ensimmäisten viikkojen aikana alle 20 grammassa vuorokaudessa, en sinäkään aikana  jättänyt pois kaikkia vihanneksia. Söin kurkkua, vihreää paprikaa, parsakaalia, erilaisia salaatteja, kukkakaalia, kesäkurpitsaa ja mitä kaikkea sitä nyt siihen aikaan tarjolla olikaan. Vihanneshyllystä löytyy paljon niukkahiilarista tavaraa, joka tekee ruokavaliosta monipuolisen.

Kasviskarnevaalit

Induktiovaiheen jälkeen lisäsin jonkin verran hiilareiden määrää. Nyt olen pitkään ollut alakarpin ja hyväkarpin välimaastossa. Vältän sokeria, suurimmaksi osaksi viljoja ja kaikkea valkoista viljaa, pastaa, riisiä, perunaa. Olen heittänyt hyvästit limsoille, sokerijuomille ja -jogurteille sekä makeisille tummaa suklaata lukuun ottamatta. Syön kasviksia monipuolisemmin kuin ikinä ennen. Kun ennen laiskasti tyydyin aina siihen peruna- tai pastalisäkkeeseen, valmistan nyt lisukkeeksi kaikkea kivaa kesäkurpitsasta (miehen ilmaus), ratatouillen eri versioita aina sen mukaan mitä kasviksia saatavilla on, monenlaista maistuvaa punajuuresta ja lantusta, hyvää kaikista kaaleista yhdessä erikseen, munakoiso-, tomaatti-, paprika- ja sipuliruokia.

Kasvimaalla tuottavat satoa herne, monenlaisia salaatteja, puna- ja keltasipulia ja ensimmäistä kertaa myös pikkuinen pläntti mangoldia. Karppisisko Virpillä on paljon muutakin kasvamassa omaan ruokapöytään. Lisämakuja tulee yrttipenkin antimista ja luonnon villiyrttisadosta. Näistä kaikista kokeilen uusia ohjeita ja sovellan vanhoja. Tämän tekstin kuvitukseksi kuvasin aika meidän keittöstämme normaalin jääkaappivarustuksen – siis vihannesosaston. Tänään siellä oli varhaiskaalia, Otavan koulutilan tuoretta kurkkua, iso pussi tomaatteja, pari paprikaa ja eilen ostetun mansikkarasian jämät. Nämä eivät ole mitään rekvisiitta, vaan kohta ruoaksi värkättyjä aineksia. Kurkun puolikkaan saatan syödä sellaisenaan.

Marjakimara pakkasessa

Marjoja syömme molemmissa karppisisko-perheissä paljon ja se tarkoittaa päivittäistä käyttöä. Satokaudella sellaisenaan ja talvella pakastimesta. Minulla siellä on mansikkaa, mustikkaa, mustaherukkaa, puolukkaa, tyrniä. Siskolla lisäksi karpaloa. Kohta kypsyvät karviaiset, joita napsin suoraan puskasta.

Proteiinia syön suunnilleen saman verran kuin ennen. Tämä ei ole mikään proteiiniruokavalio. Vaihtelen punaista lihaa, kanaa, kalaa – kotimaista kalaa syömme aina kun saamme. Jonkin verran olemme hankkineet poroa ja hirveä. Kananmuna kuuluu ruokavalioon. Syömme juustoja ja käytämme ruoanlaitossa kylmäpuristettua oliiviöljyä, voita ja kermaa. Viime mainittuja kumminkin hyvin maltillisia määriä. Ruokavaliota täydennän siemenillä ja pähkinöillä.

Entäs ruis?

Laajemmin olemme kuvanneet monipuolisen ja ravinteikkaan tapamme karpata viime syksyn postauksessamme. Emme kumpikaan syö ravitsemussuosituksten mukaisia määriä viljatuotteita. Lautaseltamme puuttuu lautasmallin pyhä peruna, riisi ja pasta ja sen viereltä leipä. 100% ruisleipää syön kyllä vähän. En kuitenkaan edes joka päivä, sillä saan viljasta kiusallisia ilmavaivoja. Tiedän eron, koska esimerkiksi perhejuhlissa ja erityistilanteissa saatan syödä hiukan sukulaisrouvan leipomaa täytekakkua tai meille vartavasten varattua marjapiirakkaa. Poikkeus ei luhista koko ruokavaliota. Rukiin kohdalla ilmavaivat ovat muita  lievempiä, mutta tuntuu noita tulevan kumminkin.

Muuten kaikki vatsavaivat ja ruoanjälkeinen turvotus on kaikonnut kolme vuotta sitten aloittamani karppauksen ansiosta. Myös suoli toimii: ummetus kului aikaan ja elämään ennen karppausta. Onneksi. Mieli on nykyään kirkas ja virkeä. Siinä alkuvaiheessa vyötärö kapeni viisitoista senttiä. Muutos ei sitten selity myöskään alkoholin käytön muutoksella. Alkoholia en ole käyttänyt enkä käytä juuri lainkaan. Nykyisellä ruokavaliolla kadonneet kilot ja sentit ovat pysyneet pois ja minä voin hyvin. Tämä on minun ratkaisuni ja tuntuu toimivan tässä kropassa ja tällä aineenvaihdunnalla oikein hyvin.

Karppisisko Tuulevi

Advertisements

15 responses

  1. Kiitos mainiosta tekstistä! Tämä pitäisi linkittää kaikille, jotka vastoin parempaa tietoa narisevat typerästä, hengenvaarallisesta, yksipuolisesta muotiruokavaliosta 🙂

    • Olen 100% samaa mieltä karppisisko Tuulevin kanssa. Karppaaminen on juuri tätä mitä kirjoitit myöskin itselläni.Jos jokin ”karppaa” pelkästään lihaa ja rasvaa syömällä,niin se ei ole oikeaa karppaamista,koska senhän nyt tietää tyhminkin ihminen, ettei siitä hyvää seuraa. Tuntuu vain,että nämä ns. virallisen siiven edustajat väittävät aina,että karppaaminen on juuri pelkän rasvan ja lihan syömistä.Kunpa heidän ”kalloonsa” mahtuisi jo vihdoin viimein tämä oikea tieto karppauksesta. Olen kyllä sitä mieltä,että tämä virallinen runsaasti HH sis. ruokavalio on sairastuttanut hirmuisen määrän ihmisiä

      • ”Tuntuu vain,että nämä ns. virallisen siiven edustajat väittävät aina,että karppaaminen on juuri pelkän rasvan ja lihan syömistä.Kunpa heidän “kalloonsa” mahtuisi jo vihdoin viimein tämä oikea tieto karppauksesta.”

        Karppaajat täyttävät päivittäisen kasviskiintiön liian helposti, siksi nämä ns virallisen linjan edustajat eivät he voi kertoa totuutta, heidän suosima ruokavalio jäisi auttamattomasti kakkoseksi.

  2. Ruotsalaistutkimuksen loppupäätelmä toteaa näin: ”Conclusions Low carbohydrate-high protein diets, used on a regular basis and without consideration of the nature of carbohydrates or the source of proteins, are associated with increased risk of cardiovascular disease.” Eli hiilareiden laatua tai proteiinin laatua ei ole määritelty, ja toisekseen, karppauksessakaan ei ole tarkoitus nostaa proteiinin VAAN rasvan suhteellista määrää. Käsittääkseni tuossa tutkimuksessa vähähiilihydraattisuuskin tarkoittaa vain muutaman kymmenen gramman vähennystä ruokavaliossa, joten voidaanko silloin edes puhua vhh-ruokavaliosta sanan varsinaisessa merkityksessä?! Kun hiilarit on alle 70 g päivässä, insuliini ja verensokerit on tasaisella ja matalalla tasolla, ja hiilarit tulee laadukkaista lähteistä eikä proteiinilla mässäillä, ei verisuonten kyllä todellakaan pitäisi vahingoittua!

  3. Edelliseen vielä selvennykseksi tutkimuksen päätelmiä: ”Sairastumisriski kasvoi viisi prosenttia, kun päivittäinen hiilihydraattimäärä väheni 20 grammalla ja proteiinimäärä kasvoi 5 grammalla.” Eli sairastumisriski kasvoi 5 %, tämä on aika pieni luku. Toisekseen Hiilarit väheni 20 g. Huom! Tämä tarkoittaisi että ”karppaajaksi” tutkimuksessa luettavan keskivertonaisen ruokavaliossa olisi edelleen yli 150-200 g hiilihydraatteja, kun yleensä karppaukseksi lasketaan ainoastaan alle 20-100g hiilihydaatteja sisältävät ruokavaliot. Täten ei voida puhua karppauksesta samassa yhteydessä tämän tutkimuksen kanssa!

    • Juuri näin,olen laskenut miel.kiinnon vuoki nauttimieni prot.määriä melko pitkältä ajalta jo todennut,että määrät ovat joks. samat kuin ns virallisessa suosituksessa,ei ainakaan enempää..Rasvan laatu ja määrä sensijaan on enempi.Entäs kuinka kävikään rasvprofiilin kanssa? Kok.kol. nousi hiukan yli 6,mutta HDL-kol. oli 2.7 tasoa ja triglyt 0,45 tasoa,Ldl kol oli 3 tasoa,mutta laskettuna siitä näiden pienten LDL partikkeleiden osuus on mitättömän pieni jotka taas ovat niitä ns. pahoja hiukkasia,isot partikkelit taas ovat hyviä ja hyödyllisiä elimistölle joita se loppu osuus on tietenkin.

  4. Kuulostaa tutulta tuo päivittäinen syömisesi. 🙂 On mielenkiintoista seurata medioissa miten karppaamista yritetään nyt oikein toden teolla lytätä, vaikka monissa tutkimuksissa siitä ei ole löydetty mitään ”pahaa” ja kaiken lisäksi ruotsissa suositellaa diabeetikoille hiilihydraattitietoista syömistä. Tämä on kyllä tärkeä aihe kirjoittaa! 🙂

  5. Päivitysilmoitus: Millaisia kokemuksia sinulla on karppaamisesta? | Karppaaminen.fi | Karppaus ja vähähiilihydraattinen ruokavalio

  6. Itsekin törmäsin taas noihin ennakkoluuloihin karppaamisesta, kun näin tuttavan yli vuoden takaa. Hän huomasi laihtuneen ulkomuotoni ja tiedusteli olinko ollut ihan jollain kuurilla vai miten laihduttanut. Vastasin, että aloitin vuosi sitten karppaamisen, jonka jälkeen sainkin kuulla kunnon mielipideryöpyn karppauksen vaarallisuudesta ja lihan liiasta syömisestä.. Jotenkin alkaa jo naurattaa tämä, kun kaikilla ei-karppaajilla on (ainakin omasta mielestään) enemmän tietoa ruokavaliosta ja ainakin sen vaarallisuudesta, kun niillä jotka sitä noudattavat.

  7. On erilaisia karppaajia ja joillekin sana karppaus ikäänkuin antaa luvan mässätä punaisella lihaa ja pekonilla ja voilla ja siitähän todellakin on ikäviä seurauksia. Onkin tärkeää , että teette tätä valistustyötä ja kerrotte mitä terveellinen karppaus.

    Itse en sano olevani karppaaja vaikka vaaleaa viljaa ja sokeria en suosikkaan.Muuten syön kaikkia ruoka-aineita. Ruisleivastä tykkään -syön sitä kohtuudella ja vatsan kanssa ei ole ongelmia. Syön myös hedelmilä, marjoja ja rahkaa joka päivä. Syon mieluusti kalaruokia, mutta lihaakin tulee syötyä aika paljon. Suosin kasvisrasvoja tosin voitakin käytän joskus .Minun neuvoni painonpudotukseen onkin tavallinen terveellinen monipuolinen suomalainen kotiruoka plu säännölliset ruoka-ajat(kaksi lämmintä ateriaa) plus aamupala ja iltapala ja liikuntaa lähes joka päivä. Tykkään muuten perunasta etenkin uudesta potusta näin kesä-aikaan enkä näe mitään syytä miksi minun pitäisi siitä luopua! Em. mainittua ruokarytmiä olen opetellut vajaan vuoden painoni on tippunut vajaassa vuodessa 12 kiloa. . Vielä riittää pudotettavaa mutta minusta hidas maltillinen pudotustahti takaa paremmin pysyvän tuloksen. Verensokerini ovat nyt kohillaan ja kolesterolilääke on jäänyt pois.

    • Hei vaan Seijasisko

      Säännöllisellä ateriarytmillä tekee jo ihmeitä eritoten kun huolehtii, että aterioilla tulee riittävästi nälkää pitävää proteiinia. vaikkapa valkoisella pastalla saa hetkessä mahan kyllä täyteen, mutta nälkää se ei pidä yhtään.

      Kyllähän painon pudottamisessa on kyse ennen muuta pitkän tähtäimen elämäntavoista ja ne juurtuvat parhaiten rauhallisen tahdin etenemisellä. Itse tosin aloitin muutoksen kunnon rytinällä eli ortin alkuun tiukan ketokarppikuurin ja siitä sitten aloin rakennella oman oloista elämäntapaa.

      Kaikkea hyvää sinun elämääsi
      Karppisisko Tuulevi

  8. Päivitysilmoitus: Laihdutusblogi – Lista Laihdutus Blogeja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s