Syö niin, ettei tule ruoansulatusvaivoja!

”Unohda ruoansulatusvaivat, hanki uusi olo!”

”Activia nopeuttaa hidasta ruoansulatusta.”

”Tulee raskas olo ja turvottaa…mä syön tätä joka päivä ja mun vatsa voi koko ajan paremmin.”

”Kun ruoansulatus vaivaa, Activia auttaa.”

Nämä lauseet ovat takuuvarmasti tuttuja useimmille lukijoille. Mainoskatkot puskevat ruoansulatusjogurttimainontaa kyllästymiseen asti. Tuutista tulee vuoroin Valion ja Danonen mainosväittämiä.  Mutta entä jos ei turvota?

Turvotus tulee ruokavalinnoista

Kun syön nykyään hiilaritietoisesti, minua ei turvota. Vatsani toimii mainiosti eikä olokaan ole raskas. Kuten mainoksessa, meilläkin nautitaan kesällä ja unohdetaan rutiinit. Vatsa on kuitenkin koko ajan oma hyvä itsensä enkä tarvitse korjaavaa ruoansulatusjogurttia. Ennen vähähiilarista elämää ruoansulatusvaivoja oli välillä paljonkin. Muun muassa pastaruoat ja valkoinen leipä turvottivat joskus suorastaan tuskallisesti.

Nämä tuotteet ovat syntyneet korjaamaan meidän tottumuksistamme syntyneitä oloja. Olisiko sittenkin fiksumpaa tehdä inventaario ruokavaliossa ja korjata tottumuksia oman kehon reaktioiden mukaiseksi. Kyllä sen oppii tunnistamaan, mitkä ruoka-aineet väsyttävät ja turvottavat. Niitä voi karsia. Tilalle sitten sellaista, joka pitää vatsan kunnossa ja olon tasapainoisena.

Ovatko mainosväittämät totta vai ei?

Oma juttunsa on sitten se, että mistä muun muassa MTV3 uutisoi.  Uutisen mukaan Danonen terveyspäällikkö Miguel Freitas väittää New York Timesin jutussa, että Activia-jogurtilla on positiivisia vaikutuksia ruoansulatusjärjestelmään. Tähän amerikkalaisen kuluttajaviraston FTC:n johtaja Mary Engle toteaa, että todellisuudessa Danonen tutkimuksissa löytyi vain  placebo-vaikutus ihmisen ruoansulatukseen. Hän kertoo, ettei mainoksissa myöskään mainita, että koehenkilöt söivät jogurttia peräti kolme kertaa päivässä. Jaa-a, miten lienee.

Toisaalta minä voin rauhassa unohtaa koko asian ja jatkaa turkkilaiseni popsimista. Kun höystän sitä kotimaisilla marjoilla, tiedän syöväni simppeliä ja lisäaineetonta hyvää ruokaa. Maustetut Activiat  ja Olot kun ovat myös varsin pitkälle prosessoituja elintarvikkeita.  Tältä näyttää MustikkaOlon ainesosalista:

  • Pastöroitu maito, mustikka (5 %), ravintokuitu (polydekstroosi, galakto-oligosakkaridi), sokeri, mustikka-puolukkatiiviste (2 %), sakeuttamisaineet (muunnettu perunatärkkelys, guarkumi), happamuudensäätöaine (natriumsitraatti), aromi, jogurttihapate, Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus rhamnosus Lc705, Propionibacterium freudenreichii JS, Bifidobacterium Bb-12 ja D-vitamiini. Sisältää 7 % marjaa.

Minun annoksessani saattaa olla marjaa jopa 50 % tai enemmän. Kotimaisten marjojen satokautta marjojen määrä annoksessa senkun kasvaa.

Karppisisko Tuulevi

Advertisements

8 responses

  1. Itse olen aina vältellyt noita ”ihme-jogurtteja”. Lisäaineita täynnähän ne ovat, sen olen tiennyt jo ennen kuin aloin kiinnostua karppauksesta ja lisäaineettomasta ruoasta.. Äiti on syönyt tuota aktiviaa ummetukseen, mutta kun sain hänetkin houkuteltua karppaamaan, ei ummetustakaan enää ollut. Katosi heti samalla viikolla 🙂 Testatusti siis toimii! Muutenkin ärsyttää nuo mainoslauseet, ja yleensä höpisenkin itsekseni vastauksia mainoksiin: ” Älä mussuta sitä pullaa, niin ei turvota! ”

    jenni

  2. Niin ja tästä tuli mieleen vielä, että tämä on yksi hyvä esimerkki siitä, miten korjataan vain vaiva, ei ongelmaa..

  3. Jenny, taidamme höpistä kuorossa. Puhkun noita samoja kommentteja oman vastaanottimeni ääressä. Karpatessa, kahden vuoden kokemuksella, vatsa on toiminut koko ajan mainiosti. Ei ummetuksesta tietoakaan. Pasta ja pulla turvottavat – sen on 15-vuotias tyttäremmekin jo tunnistanut. Hän syö välillä pastaa ja ähkii aina aterian jälkeen. En siis ole käännyttänyt perhettä täyskarpiksi vaikka itse karppaankin. Karppauspainotteisesti syömme kumminkin.
    Tuulevi

  4. Olen jälleen samaa mieltä kuin kirjoitat. Täälläkin jugurttimainokset herättävät enemmän ärtymystä kuin ostoinnostusta. Meidänkin sohvalta kuuluu, että miksi ihmeessä ihmiset eivät syö oikeaa ruokaa, silloin ei tarvitse mitään keinojugurtteja puputtaa! Kunnon rasvainen turkkilainen jugurtti on meilläkin lähes päivittäin ruoan osana.

    Nyt meillä on menossa aamiaisena smoothie-boomi. Vihersmootheja tai jugurtti-marja-kananmuna -smootheja. Ainekset vaihtelevat sen mukaan mitä jääkaapista ja pakastimesta löytyy. 🙂 Yllättävän monet raaka-aineet sopivat keskenään tosi hyvin; kertaakaan ei ole tarvinnut ”pirtelöntekelettä” heittää pois. 🙂

  5. Hei karppisiskot!

    Millaiset kolesteroliarvot teillä on siirryttyänne karppaajiksi? Asiastahan on kahdenlaista mielipidettä, toisten mielestä kananmunia ei saisi syödä niin huolettomasti kuin karppaajilla on tapana, toiset taas popsivat niitä surutta. Koululääketieteen suhtautuminen kolesteroliin on myös vähän sekavaa, sitähän muodostuu elimistössä ellei sitä ravinnosta tule riittävästi ja mikä sitten on liikaa, otapa näistä selvää!

    • Olen juuri nyt Hollannissa, enkä pääse tsekkaamaan tarkkoja lukuja. Multa mitattiin viime vuonna, noin vuosi sitten, kolesteroli ja lukemat olivat hyvin nykyisisten suositusten raameissa. Siinä kohtaa olin syönyt vuoden verran kananmunia suunnilleen tahtia muna per päivä tai jopa enemmänkin. Harmi vaan ettei mulla ole otettu lukemia kahden vuoden takaa, jolloin aloitin karppauksen. Edelliset lukemat ovat muistaakseni jostain vuoden 2000 paikkeilta tai jopa vähän ennen sitä. Sen ja tämän viime keväisen mittauksen välillä muuten on pudotettu kokonaiskolesterolin suositusylärajaa 6:sta 5:een. 2010 lukuihin olen tyytyväinen ja eritoten huonon kolesterolin vähyyteen, jäi reilusti alle suositellun raja-arvon. En vaan jaksa muistaa tarkkoja arvoja ulkoa. Nyt suunnittelen meneväni uudelleen mittaukseen jahka saan aikaiseksi.
      Tuulevi

    • Minulta mitattiin kolesteroli joskus reilut 15 vuotta sitten ja silloin oli kokonaiskolesteroli 4,7. Nyt vuosi sitten se oli 4,4 ja jaoteltuna kaikki olivat viitearvojen sisällä. Nyt pitäisi taas käydä tsekkaamassa. Olen aina käyttänyt oikeita rasvoja ja täysmaitoa yms. ”vaaralliseksi” leimattua ja minulla ei siis vaikutusta negatiiviseen suuntaan. Tähän tottakai vaikuttaa perintötekijät yms. mm stressi, mistä on aivan liian vähän neutraalilla tasolla keskusteltu.
      Virpi

  6. Pubmedistä löytyi tällainen:

    The probiotic yogurt Activia shortens intestinal transit, but has not been shown to promote defecation
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18461886

    ”In its marketing in the Netherlands, the company that produces Activia, Danone, claims that Activia promotes defecation. There is insufficient scientific evidence to support this claim.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s