Hei hedelmiä!

Hedelmäthän ovat oikeaa terveysruokaa, eikö?

Voi olla yllätys, että monissa hedelmissä on yhtä paljon sokeria kuin mehuissa ja virvoitusjuomissa. Karppaajan keittiössä pahimmassa pannassa ovat viinirypäleet ja banaanit. Tummissa viinirypäleissä on 16,6 g/100 g ja banaanissa 18,3 g / 100 g imeytyvää hiilihydraattia. Appelsiini jää alle kymmeneen, 8,9 g /100 g ja omena 8 g:n molemmin puolin vähän lajikkeesta riippuen.

En nyt sano, ettei mitään hedelmiä pitäisi syödä. Hyväkarpin ruokavalioon ne mahtuvat kohtuudella käytettynä mainiosti, joskin itse popsin rypäleitä ja banaania hyvin harvoin. Banaanin mausta en oikein edes pidä. Kotimaisia omppuja sen sijaan syön suunnilleen kaksi käsin silloin kuin niitä syksyllä saa – ihania säilöntäaineettomia lähihedelmiä. Tuontiomppuihin en juuri puutu ja muutkin tuontihedelmät jäävät nykyään yleensä vähiin.

Tilalla ovat kotimaiset puutarha- ja metsämarjat. Vadelmassa hiilareita on vain nelisen grammaa sadassa grammassa. Mustikassa ja puolukassa vähän reilu 6g/100g. Heinäkuun herkkuni mansikka kipuaa suunnilleen samoihin hiilarilukemiin omenan kanssa. Torjuntaaineetonta mansikkaa meillä on pakastimessa ja sillä herkuttelen myös tuoreena satokaudella.

Appelsiinia on totuttu pitämään c-vitamiinin superlähteenä. Sen kuten monien muidenkin hedelmien c-vitamiinipitoisuus on kumminkin varsin vaatimaton verrattuna vaikkapa tyrnimarjaan. Sadassa grammassa tyrniä on 165 mg  c-vitamiinia, appelsiinissa tuosta määrästä vain kolmannes. Tähän viittasinkin jo taannoisessa aamiaisjogurttipostauksessa.  Sitrushedelmät ovat myös happoisia, eikä niiden runsas syöminen tee hampaille kovin hyvää.

Karppisisko Tuulevi
joka ajatteli ropsauttaa jälkiruokajogurttiin vähän pakastevadelmia sekaan

Mainokset

2 responses

  1. Minä myönnän syöväni hedelmiä, myös niitä viinirypäleitä. 🙂 Pidän monen hedelmän mausta joten niitä on helppo syödä. Pitää vain pysyä kohtuudessa, kourallinen/yksi päivässä riittää.

  2. Niin tässä kuin missään muussakaan ei kannata tuijotella lakihenkisesti laskureita vaan kuunnella omaa kroppaa ja sen tuntemuksia. Syönhän mäkin hedelmiä jonkun verran, vaikka pääpiirteittän jätänkin tuontihedelmät nykyään väliin – myös siitä syystä, että niissä on melkoisesti kasvinsuojeluaineita yms. luomusatoa lukuunottamatta. Silti en ole pilkunviilaaja. Viime viikolla söin pari luumua ja muutaman rypäleen, kun niitä oli kokoushedelminä eikä mulla sattunut olemaan pähkinäpussia mukana. pelkkä kahvi ei maistunut. Kotimaisia omppuja ja luumuja (vähemmän hiilareita kuin mansikassa) syön satokaudella suorastaan kohtuuttomasti, koska niitä saa niin vähän aikaa.
    Karppisisko Tuulevi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s