Karppaajan vakiovarustus

On päiviä, jolloin meno on kiihkeää ja kiireistä. Kotiin tullessa nälkä huutaa suolissa, eikä valmista ruokaa kotijääkaapista löydy. Ryhdy siinä sitten kokkaamaan karppiresepteillä. Mitä sitä sitten söisi – eineksissä kun ei löydy karppaajalle sopivia ruokalajeja eiväkä ne kaikkine lisäaineineen oikein muutenkaan kunnon ruokaa ole. Minä olen ratkaissut asian pitämällä karppaajan ruokavalioon sopivia peruselintarvikkeita aina kaapissa.

Minulta löytyy aina jonkin sortin kalasäilykkeitä. Kotimaiset ovat luksusta. Tässä lähellä toimii Puula-särvin, jonka valikoimissa on muun muassa savumuikkua, -lahnaa ja -särkeä sekä muikkuja erilaisissa kastikkeissa. Jouluna mies sai työn puolesta lahjaksi  Villiaromin kalasäilykkeitä.  Minä tietysti kuikailin vieressä vesi kielellä, kun hän avasi pakettia. Keittiön vetokaapissa on myös edullisempia vaihtoehtoja: Lidlin savukalasäilykkeitä, sardiineja ja tonnikalaa. Kalasta ja jääkaapin kasviksista saa vaikka salaattiaterian hätäisimpään nälkään. Laitan lautaselle keon kaalisuikaleita, tomaattia, kurkkua, paprikaa tai mitä kaapissa sattuu olemaan. Päälle kalat. Karpin pikaruoka on valmis.

On minulla muutakin vakiovarastoa. Raejuustoa ja turkkilaista / kreikkalaista jogurttia löytyy myös. Samoin voita,  erilaisia juustoja ja juustoraastetta. Kananmunat eivät pääse  jääkaapin ovesta loppumaan. Kermaakin on nykyään aina, ehtaa kuohukermaa. Toisin kuin moni luulee, karppaaminen ei kumminkaan ole yhtä voin ja kerman voin lotraamista.  Lorautan joskus hiukan keittoon tai teen juustoisen kastikkeen kuumennetuille kasviksille. Kastikereseptin laitankin tänne joskus. Kerman käyttö ei ole päivittäistä. Joskus käytän sitä ruokaan kerran viikossa, joskus pari. Toisinaan harvemmin. Keskimääräistä kulutusta en osaa sanoa.

Vihanneslaatikossa on yleensä keräkaalia ja lanttua. Punajuuriakin löytyy. Kesä- ja syyskaudella ostan säännöllisesti kesäkurpitsoita, kukka- ja parsakaalia.  Myös juustoleipä kuuluu vakiovarustukseen, joskaan sitä ei ole jatkuvasti kaapissa. Pakastimessa löytyy ainakin jauhelihaa ja kanaa jossain muodossa.

Kyllä näistä aina jonkinlainen eväs syntyy – sellainen, jolla lähtee nälkä. Pitää vain muistaa, että ateriassa on mukana jokin proteiinin lähde, vaikka kala, kana taikka juusto.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s