Vaatteet jäävät suuriksi

Eilen kaupungilla kiskoin tuon tuostakin housuja ja niiden alla olevia sukkahousuja ylöspäin. Valuivat mokomat. Sitä se karppaus teettää, vaatteet jäävät suuriksi ikäänkuin huomaamatta. Nekin päällä olleet paksut sukkahousut olivat jetsulleen oman kokoni mukaan ostetut viime syksynä.  Farkut olivat keväällä napakat ja tiukasti istuvat.  Nyt niihin pitää muistaa laittaa vyö.  Lauantaina se unohtui.

Kutistunut vyötärön ympärys (noin -15 cm puolentoista vuoden aikana) näkyy kutistuneena lantiona, reisinä ja koko kropan kaventumisena.  Kutistuminen on tullut tavallaan karppauksen sivutuotteena. Liikuntatottumuksiani muutin vasta karpattuani vuoden ja kolme kuukautta. Sitä edeltävä laihtuminen – siis valtaosa tuosta mainitusta kutistumisesta – oli vain ja ainoastaan karppauksen ansiota. Silti en ole erityisemmin tuntenut laihduttavani. Syön säännöllisesti enkä kärsi nälkää. Vatsa ei kurni eivätkä herkkujen kuvat vilise silmissä. Fyysisesti olo on tasapainoinen, mieli kirkas ja selkeä. Kun varkain kertyneet kilot katoavat siinä sivussa, mikäs sen mahtavampaa.

Ruokavalioni on ollut suhteellisen tiukka toukokuusta 2009. Ei kumminkaan niin lakihenkisen puhdasoppinen, ettenkö olisi sallinut itselleni kakkusiivua perhejuhlissa tai palaa tuoretta kauraleipää toisinaan. Miehen kanssa olemme juoneet välillä leivoskahvit. Makean ja huonoista hiilareista koostuvien herkkujen mieliteko on kumminkin laantunut, kun sitä ei ruoki jatkuvasti.

Karppaus sopii hyvin myös elämäntavaksi, vaikka kiloja ei olisi pudottamassakaan.  Jos olet normaalipainoinen ja mietit karppausta, anna mennä vaan. Yleensä karppauksen aloittaneet ihmiset kertovat selkeästä ja energisestä olosta sekä kirkkaasta mielestä. Hyväkarpin (kun et laihduta) ruokavalioon mahtuu hyviä, hitaita hiilareita  hiukan enemmän kuin mitä itse nyt syön. Niihin kuuluvat muun muassa kaikki täysjyvätuotteet, puurot, tumma pasta ja riisi sekä hedelmät. Minun ruokavalioni on siirtynyt alkuvaiheen muutaman viikon mittaisesta tiukasta ketokarppauksesta alakarppaukseen. Siihen olen poiminut hyväkarpin ruokavaliosta vain hapatetun, 100% ruisleivän, jonkin verran kotimaisia omenoita ja hieman papuja. Jatkossa aion popsia toisinaan ainakin vastajauhetusta viljasta valmistettua puuroa.

Karppisisko Tuulevi

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s