Punajuuri on herkku suuri

Punajuuri sopii karpin ruokavalioon lukuun ottamatta tiukinta ketokarppausta (ruokavalioketoosiin pyrkiminen).  On kumminkin hyvä muistaa, että punajuuressa on hiilihydraatteja selvästi enemmän kuin vihreissä vihanneksissa ja hiukan enemmän kuin lantussa ja porkkanassa. Itse kaipaan väri- ja makuvaihtelua sen verran, etten tyydy syömään pelkkää kerä-, parsa- ja kukkakaalia. Tähän aikaan vuodesta punajuurta kannattaa myös käyttää, se on nimittäin edullista, hyvää ja kauniin väristä. Tässä on kaksi minun suosikkireseptiäni, molemmat aurajuustolla kruunattuja.

PUNAJUURIVUOKA (kuvassa)

Kokonaisia punajuuria
Aurajuustoa / aurajuustomurua
Hiukan juustoraastetta
Oliiviöljyä
(Suolaa)

Määrät ovat epämääräisiä. Itse käytin noin kilon punajuuria, yhden lohkon aurajuustoa ja auramurupussin jämät päälle sekä kourallisen juustoraastetta.

Keitä kokonaiset punajuuret kuorineen. Jäähdytä kypsät punajuuret liemessä ja kuori ne. Kuori irtoaa pehmeästi käsin ilman veistä. Lohko punajuuri mieleisen kokoisiksi paloiksi voideltuun uunivuokaan.  Voit mehevöittää punajuurta sutimalla sitä hiukan öliiviöljyllä. Mausta halutessasi kevyesti suolalla. Koska sekaan tuleva aurajuusto on suolaista, ei suolaa välttämättä edes tarvitse lisätä.  Lohko päälle aurajuustoa tai käytä valmista aurajuustomurua. Voit myös lisätä vähän juustoraastetta.  Työnnä vuoka uuniin (200 astetta) siksi aikaa, että punajuuret kuumenevat ja juustot sulavat. Maistuu liharuoan lisäkkeenä tai sellaisenaan.

AURA-PUNAJUURIHERKKU

1 kg kuorittuja, kuutioituja / suikaloituja raakoja punajuuria
1 iso sipuli
1 pkt aurajuustoa
2 dl kuohukermaa (voi olla hiukan enemmänkin)
pippurisekoitusta, (suolaa)

Lado ainekset kerroksittain voideltuun uunivuokaan ja kaada sekaan kerma. Voit sekoittaa pippusekoitusta hiukan kerman sekaan, niin se leviää tasaisesti. Suolaa et välttämättä edes tarvitse, koska aurajuusto on suolaista.  Laita vuoka 200-asteiseen uuniin ja anna muhin tunnin verran. Tarkista punajuurien kypsyys ennenkuin otat ruoan uunista. Niiden pitää olla maukkaan pehmoisia.

Voit tarjoilla sellaisenaan, sillä tämä vie ja pitää nälän hyvin. Voit myös tarjoilla liharuoan lisukkeena pasta, riisin tai perunan sijaan.

karppisisko Tuulevi

PS. Kermaa voit käyttää suruttomammin, kun olet karsinut ruokavaliosta nopeita hiilihydraatteja reippaalla kädellä. Siis valkoinen vilja ja sokeri pois.

Mainokset

One response

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s