Aamupalapirtelö

Aikoinaan aloitin aina aamuni puurolla, mikä ei ole huono vaihtoehto sekään. Varsinkin jos omistaa pienen pöytämyllyn, missä jauhaa luomuviljan juuri ennen puuron valmistusta. Tällainen vilja on minun mielestäni täysjyväviljaa… ei se, mitä myydään vuoden ”tuoreusajalla” kaupan hyllyltä.

Nyt siirtyessäni hyväkarppauksesta enempi alakarppauksen suuntaan sisältää aamupalani n.5-8 ainesosaa tästä listasta:

  • pellavansiemenrouhetta
  • auringonkukan siemeniä
  • seesaminsiemeniä
  • manteleita
  • pähkinöitä
  • täysmaitoa (siis sitä suoraan Pöyryjen tilalta ostettua, missä on kaikki luonnon omat maitohappobakteerit yms.tallessa)
  • kuohukermaa
  • turkkilaista jogurttia
  • rahkaa
  • vettä
  • mansikkaa
  • mustikkaa
  • vadelmaa
  • puolukkaa
  • mustaherukkaa
  • karpaloa
  • banaania
  • nokkosta
  • voikukkaa
  • poimulehteä
  • kookoshiutaletta
  • kananmuna (raakana)
  • hera-proteiinijauhetta
  • steviaa
  • jne…

Siemenet ja pähkinät laitan turpoamaan veteen edellisenä iltana, loput heitän joukkoon aamulla. Sauvasekoittimella sileäksi ja ei kun nauttimaan. Joskus ulkonäkö on vähintääkin epäilyttävä, mutta maku sitäkin herkullisempi 😉 Toki juon vielä tämän lisäksi 1-2 kuppia kahvia, mutta siihenkin teen ”pyhäinhäväistyksen” lisäämällä sekaan teelusikallisen kylmäpuristettua kookosrasvaa.

Nälkä ei yllätä ja jos ”yllättää” niin korkeintaa klo 13 jälkeen. Ihan hyvä juttu, kun tätä ennen olisin syönyt vaikka pieniä kiviä jo kello 11.00 vaikka nauttimani aamupala kello 7.00 sisälsi virallisterveellisesti: puuroa, marjoja, leipää jne. Se nyt on vaan niin, että superfood-pirtelö toimii minulla paljon paremmin 🙂

Virpi

Advertisements

4 responses

    • Hyvä kun kysyit Päivi ja taidankin tehdä aiheesta ihan oman blogitekstin…mutta ennen sitä kookosöljystä lyhyesti: Suomessa on kauan aikaa ollut tarjolla ainoastaan sitä ruokakaupoista löytyvää kookosrasvaa, mitä olen itsekin joihinkin joulumakeisiin lisännyt. Kyse on AIVAN ERI TUOTTEESTA!
      Kylmäpuristettua kookosöljyä kehutaan jopa parhaaksi rasvaksi mitä tarjolla on: Sen rasvahappokoostumus on erinomainen, se tukee painonhallintaa parantamalla mm. aineenvaihduntaa, pitää nälkää, auttaa säätelemään verensokeria, vaikuttaa kolesteroliin alentavasti jne,jne… Lisäksi se on ihana ihovoiteena. Jos inhoaa kookoksen makua ja tuoksua noin yleensä, niin sitten ei tämäkään tietty vedä puoleensa. Minulle sen tuoksusta tulee kesä ja aurinko mieleen, eli tykkään kovasti.
      Vaikka se on ollut jo markkinoilla jonkin aikaa, niin valitettavasti virallinen ravitsemusneuvonta ei ole sitä löytänyt.. Vieläkin voi lukea paljon pelotteluja siitä, että se on kovaa rasvaa ja huonoa ja tukkii verisuonet yms.soopaa. Tällaisissa artikkeleissa ”asiantuntijat” sekoittavat kaksi täysin erilaista tuotetta keskenään, eikä vaivaudu tutkimaa aihetta sen syvemmin. Palaan aiheeseen seuraavaksi 🙂

      Virpi

  1. Minä olen harrastanut vuoden päivät munakkaita ja keitettyjä munia karppiaamupalana, mutta nyt innostuin pirtelölinjalle. Vaihtelu virkistää. Nakkasin aamulla astiaan yhden raaán luomukananmunan, turkkilaista jogurttia, rahkaa, pakastemansikoita, maitoa ja pellavansiemeniä. Hurautin sekaisin sauvasekoittimella ja nautiskelin valmiin pirtelön aamupalaksi. Nälkä ei ole vieläkään, vaikka aamiaisesta on jo viitisen tuntia.

    Raaka kananmuna kulostaa – no ei kovin houkuttelevalta. Ei se kuitenkaan maistu mitenkään kummalle. Suosittelen lämpimästi.

    Karppisisko Tuulevi

  2. Päivitysilmoitus: Munalla töihin ja tarvittaessa takaisinkin « Karppisiskot ja vähähiilihydraattinen elämä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s